Kalendarium

Czwartek, 2019-09-19

Imieniny: Januarego, Konstancji

Jadłospis

Jesteś tutaj:
  1. Start
  2. Jadłospis

Jadłospis

 

16-20.09.2019

 

 

 

 

 

Poniedziałek

Śniadanie:            Pasta twarogowa (pieczywo wieloziarniste 2 kromki 70g, pasta twarogowa z białego sera i rzodkiewki 70g, pomidorki koktajlowe 3 szt. 60g), kakao(1+3+7)

Obiad:                   Zupa Kalafiorowa  250g(wywar drobiowy, warzywa 150g, śmietana 12% 5g, jogurt naturalny /mleko 10g) , (1+3+7+9)

Filet z Kurczaka duszony w sosie paprykowo jogurtowym z ziemniakami i marchewką w kostke(mięso z piersi kurczaka 100g, cebula 20g, mąka pszenna 3g, olej rzepakowy 5g, sól, bazylia, marchewka kostka 80g, mąka pszenna 2g, cukier 2g, masło 7g, ziemniaki 150g) (1+3+7+9)

Cytroneta200ml (sok ze świeżej cytryny, woda, miód)

Podwieczorek:     Sałatka owocowa z biszkoptem, herbata owocowa(1+3+7)

Wtorek

Śniadanie:            Parówka z szynki (min. 90% mięsa) 50g, kromka chleba wieloziarnistego 35g, masło 5g, sałatka z pomidora 100g
i kwaszonego ogórka 50g, cebula 5g, ketchup 5g, kawa zbożowa na mleku(1+3+7)

Obiad:                   Zupa z soczewicy z ziemniakami (wędzonka, włoszczyzna 120g, ziemniaki 50g, soczewica 30g) (1+3+7+9)

Pieczeń wieprzowa w sosie warzywnym z kaszą  i surówką z kapusty włoskiej(kasza jęczmienna 40g, czerwonej papryki 50g, fasolki szparagowej40g, groszek, schab środkowy lub karkówka 100g, kapusta włoska100g, seler, jabłko, cebuli 30g, oliwa 10ml) (1+3+7+9)

Herbata owocowa 200ml

Podwieczorek:     Ciasteczka owsiane Sante, sok owocowy tłoczony(1+3+7)

Środa

Śniadanie:            Jajko w sosie (½ jajka na twardo 25g, majonez 5g, jogurt naturalny 5g, szczypiorek 5g, ½ bułki z ziarnami 30g, plaster sera żółtego 20g, pomidor 60g, herbata) (1+3+7+9)

Obiad:                   Zupa zacierkowa 250ml (wywar drobiowy, warzywa 150g,zacierki) (1+3+7+9)

Tradycyjne gołąbki lub gołąbki bez zawijania w sosie pomidorowym
z ziemniaczkami i koperkiem oraz sałata z jogurtem
(mięso mielone z łopatki 200g, sos pomidorowy, ziemniaki 150g, sałata, jogurt naturalny, cukier) (1+3+7+9)

Kompot owocowy 200ml

Podwieczorek:     Ciasto drożdżowe, owoc sezonowy, kawa zbożowa na mleku (1+3+7)

Czwartek

Śniadanie:            Kanapki z żółtym serem, wędliną i warzywami(2cienkie kromki chleba graham 70g, masło 10g,
1 plaster żółtego sera np. gouda 20g, 1 plaster chudej wędliny wieprzowej, 2 liście sałaty 10g, papryka 20g, ogórek 20g), herbata owocowa(1+3+7)

Obiad:                   Zupa szczawiowa(wywar drobiowy, warzywa 150g, szczaw, śmietana 12% 5g, jogurt naturalny/ mleko 10g) (1+3+7+9)

Panierowany indyk z ziemniakami i różyczkami brokułowi  (filet z indyka 100g, ziemniaki 150g, brokuły 120g) (1+3+7+9+12)

Cytroneta 200ml(sok ze świeżej cytryny, woda, miód)

Podwieczorek:     Naleśniki z owocami i jogurtem, mleko 2,0% (75g), (mąka pszenna typ 500 20g, mąka pszenna pełnoziarnista 20g, jajko 10g, olej rzepakowy 5g, jagody 50g, maliny 50g, jogurt naturalny typu greckiego 20g) (1+3+7)

Napój-bawarka (mleko 2% 100 ml, napar z czarnej herbaty 100ml) (1+3+7)

Piątek

Śniadanie:            Zupa mleczna(20g +200g mleka 2%) (płatki kukurydziane, musli lub płatki owsiane) (1+3+7)

Obiad:                    Krupnik (kasza mazurska, włoszczyzna 50g, marchewka, natka pietruszki, pieprz, cebula 20g,ziele angielskie, liść laurowy) (1+3+7+9)

Świeże pierogi z białym serem i polewą jogurtowo-truskawkową i marchewką na słodko(150g, surówka z marchewki 150g) (1+3+7)

Herbata miętowasłodzona miodem 200ml

Podwieczorek:     Ciasteczko zbożowe „green tree”, sok owocowy tłoczony(1+3+7+8)

 

 

Opracowano na podstawie:

  1. Jarosz M. 2012. Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja. Instytut Żywności i Żywienia http://mail.izz.waw.pl/~it/NORMY/NormyZywienia NowelizacjaIZZ2012.pdf, dostęp 15.12.2014.
  2. Jarosz M. Obiady szkolnez uwzględnieniem zasad Dobrej Praktyki Higienicznej oraz systemu HACCP dla posiłków szkolnych, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2008
  3. Jarosz M. Zasady prawidłowego żywienia dzieci i młodzieży oraz wskazówki dotyczące zdrowego stylu życia, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2008
  4. Hamułka J. i wsp. Propozycja posiłków dla dzieci w przedszkolach i szkołach, Warszawa 2009. http://wiemcojem.um.warszawa.pl/files/propozycje_posilkow.pdf dostęp 15.12.2014
  5. Alergeny-(grupy alergenów podane są przy zestawach posiłków)-

1-Zboża zawierające gluten/2-Skorupiaki/3-Jaja/4-Ryby/5-Orzeszki ziemne/6-Soja/7-Mleko-/8-Orzechy/9-Seler/10-Gorczyca/11-Sezam

12-Dwutlenek siarki/13-Łubin/14-Mięczaki

 

 

09-13.09.2019

 

 

 

 

 

Poniedziałek

Śniadanie:           Kanapka z jajecznicą(bułka wieloziarnista 50g, jajecznica na parze 50g, przyprawy: szczypiorek, (1+3+7)

kawa zbożowa na mleku 2%

Obiad:                  Zupa pieczarkowa(włoszczyzna 75g, pieczarka 50g, ziemniaki 100g, śmietana 12% 5g, koperek 5g, makaron 20g)(1+3+7+9)

Indyjskie curry z indykiem podawane z ryżem i surówką z czerwonej kapusty i pora

(mięso80g, cebula, masło 10g, ryż 35g suchy, kapusta czerwona 50g, por 30g jogurt naturalny 10g)(1+3+7+9+12)

Napar owocowy200ml

Podwieczorek:    Racuchy z jabłkami(mąka pszenna 30g, jaja 10g, kefir 50g, cukier puder 3g, olej rzepakowy 5g, jabłko 100g)herbata owocowa(1+3+7)

Wtorek

Śniadanie:           Kanapka z wędliną serem(bułka biała 50 g, masło 5g, plaster wędliny drobiowej 15g, ser żółty,
pomidor 50g,kakao(1+3+7+9)

Obiad:                  Barszcz ukraiński(żeberka wieprzowe, buraki 100g, włoszczyzna 50g, fasola biała 10g, ziemniaki 30g, śmietana 12% 10g)(1+3+4+7+9+12)

Gulasz wołowy podawany z domowymi kopytkami i surówką colesław”(wołowina (rostbef) 60g, mąka pszenna 4g, cebula 30g, por 10g, koncentrat pomidorowy 6g, olej rzepakowy 10g, śmietana 12% 10g, sól, pieprz, papryka do smaku), kopytka 120g, seler korzeniowy, seler naciowy - gałązki,kapusta pekińska ,marchew, sól, pieprz)(1+3+7+9)

Kompot owocowy 200ml (słodzony miodem)

Podwieczorek:    Galaretka owocowa200g, jabłko, herbata owocowa(1+3+7)

Środa

Śniadanie:           Zupa mleczna(20g +200g mleka 2%) (płatki kukurydziane, musli lub płatki owsiane), herbata owocowa(1+3+7+9)

Obiad:                  Zupa pomidorowa z makaronem(wywar drobiowo-wołowy, włoszczyzna 100g, (1+3+7+9+12)

koncentrat pomidorowy 3g,pomidor 100g, mleko do zabielenia zupy 20g, makaron pełnoziarnisty15g suchego)

Tradycyjny kotlet schabowy z ziemniakami i lekką białą kapustą zasmażaną, smażony na oleju rzepakowym(schab środkowy100g, ziemniaki 150g, kapusta biała, słonina, cebula150g)(1+3+7+9+12)

Herbata z miętą 200 ml

Podwieczorek:Ryż z prażonym jabłkiem,herbata owocowa(1+3+7)

Czwartek

Śniadanie:           Kanapka z wędliną(kajzerka 50 g, masło 10 g, szynka wieprzowa 20 g, ser żółty 15 g)sałatka jarzynowa (marchewka 20 g, korzeń pietruszki 20 g, ziemniaki 20 g, jabłko 20 g, groszek zielony 10g, seler korzeniowy 20g, ogórek kwaszony 20 g; sos: ½ żółtka gotowanego, jogurt naturalny 20g), kawa zbożowa na mleku 2%(1+3+7)

Obiad:                  Zupa grochowa(żeberka wędzone, groch łuskany 40g, włoszczyzna 50g, ziemniaki 30g, olej rzepakowy 5g, kiełbasa przyprawy: liść laurowy, majeranek, lubczyk, czarny pieprz, czosnek)(1+3+9)

Wieprzowe klopsiki frykadele gotowane na parze z sosem własnym, kaszą Bulgur
i fasolką szparagową
(mięso mieszane 100g, kajzerka 5g, mleko 2% 10ml, jaja kurze 5g, bułka tarta 7g, olej rzepakowy 5g, kasza Bulgur 30g suchej, fasolka szparagowa 60g)(1+3+4+7+9)

Napar z owoców200ml

Podwieczorek:    Drożdżówka z owocami, herbata(1+3+7)

Piątek

Śniadanie:           Kanapka z miodem (biała bułka 60g, masło 5g, miód 40g, bawarka(100ml mleka +100 ml herbaty)(1+3+7)

Obiad:                  Zupa ogórkowa z ziemniakami(wywar wieprzowy, włoszczyzna 75g, ogórki kiszone 50g, ziemniaki 100g, śmietana 12% 5g, koperek 5g)(1+3+7+9)

Gotowany filet z dorsza marynowanego w ziołach z sosem jogurtowo-koperkowym podawany z ziemniakami i surówką ogrodową(dorsz 120g, ziemniaki 100g, sałatalodowa,ogórek50gpomidory 50g, papryka 20gcebula, szczypiorek 20g, oliwa z oliwek 5g, sok z cytryny, świeże listki bazylii)(1+3+4+7+9+12)
Cytroneta200ml(sok ze świeżej cytryny, woda, miód)

Podwieczorek:Jogurt owocowy 150ml, świderki kukurydziane(1+3+7)

Opracowano na podstawie:

  1. Jarosz M. 2012. Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja. Instytut Żywności i Żywienia http://mail.izz.waw.pl/~it/NORMY/NormyZywienia NowelizacjaIZZ2012.pdf, dostęp 15.12.2014.
  2. Jarosz M. Obiady szkolnez uwzględnieniem zasad Dobrej Praktyki Higienicznej oraz systemu HACCP dla posiłków szkolnych, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2008
  3. Jarosz M. Zasady prawidłowego żywienia dzieci i młodzieży oraz wskazówki dotyczące zdrowego stylu życia, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2008
  4. Hamułka J. i wsp. Propozycja posiłków dla dzieci w przedszkolach i szkołach, Warszawa 2009. http://wiemcojem.um.warszawa.pl/files/propozycje_posilkow.pdf dostęp 15.12.2014
  5. Alergeny-(grupy alergenów podane są przy zestawach posiłków)-1-Zboża zawierające gluten/2-Skorupiaki/3-Jaja/4-Ryby/5-Orzeszki ziemne/6-Soja/7-Mleko-/8-Orzechy/9-Seler/10-Gorczyca/11-Sezam

12-Dwutlenek siarki/13-Łubin/14-Mięczaki